Als kleine of middelgrote onderneming heb je misschien niet iemand in dienst die zich volledig kan toeleggen op het financiële management van je onderneming. Vaak wordt dit werk uitbesteed aan de boekhouder of het boekhoudkantoor die op basis van de boekhouding aanbevelingen kunnen doen. Toch loont het ook de moeite om als ondernemer zelf goed na te denken over het financiële beheer, dit vermindert immers het risico op cashflow- en betalingsproblemen en helpt je je bedrijf op lange termijn op een gezonde manier uit te bouwen. Daarom geven we je hieronder een checklist met punten waar je aandacht zou moeten besteden qua financieel beheer.

1. Cash-flow vooruitzichten

Hoewel veel ondernemers hun cash-flow vooruitzichten baseren op ervaringen uit het verleden is deze methode geen garantie op succes. De conjunctuur kan plots wijzigen waardoor deze voorspellingen niet uitkomen zoals verwacht. Om een goede inschatting van je cash-flow situatie te maken zou je je verkopen moeten kunnen voorspellen en een inschatting maken van je uitgaves. Het is uiteraard een hele kunst om dit met enige accuraatheid te kunnen doen maar zonder dit zal je moeilijk een planning kunnen maken van hoeveel je mag uitgeven aan personeel, marketing, stock enzovoort.

2. Boekhouding

Hoewel je uiteraard professionals kan inhuren om je boekhouding voor je te doen is het ook belangrijk je hier zelf in te verdiepen. Hoe beter je op de hoogte bent van je eigen bedrijfsboekhouding hoe beter je controle kan houden over je eigen bedrijf en de nodige zekerheid hebben om gerust te zijn over de huidige en toekomstige toestand ervan.

3. Hou bij hoeveel je uitgeeft aan marketing en hoeveel inkomsten daar tegenover staan.

Als je niet weet hoeveel inkomsten er voortkomen uit elke euro die je hebt uitgegeven aan marketing dan ben je bijna zeker geld aan het verspillen. Volg de reacties op advertenties op door een log bij te houden van verkopen die het gevolg zijn van deze publiciteitscampagnes. Zo kan je ook leren welke reclames werken of niet. Laat je niet door subjectieve gevoelens maar door objectieve data leiden als het om marketing gaat.

4. Ontwikkel voorstellen voor kredieten.

Het vastleggen en onderhouden van relaties met kredietverleners en het loskrijgen van leningen is een continu proces geen eenmalige gebeurtenis. Hiervoor moet je goed doordachte leningsvoorstellen en financiële rapporten kunnen voorleggen. Deze kan je samen met je boekhouder opstellen en bijhouden.

5. Leer welke soorten kredieten er bestaan.

Soms zal je bedrijf een standaard termijnlening nodig hebben. Op andere momenten ben je misschien beter af met een kredietlijn. Zorg dat je vertrouwd bent met alle verschillende soorten leningen.