Boekhouden wordt altijd gezien als het ‘saaie’ aspect aan het starten van een eigen bedrijf. Het is echter net de kern van het bedrijf die je in de boekhouding kan terugvinden. Wanneer mensen praten over het opzetten van een eigen bedrijf hoor je vaak de angst over het omgaan met de juiste regels voor het registreren van alle financiële transacties.

De beste expert ben je zelf

Veel startende bedrijven zien het dan ook als een noodzaak om een financieel expert in te huren om hen wegwijs te maken in boekhoudregels. Nochtans is het niet noodzakelijk om een opleiding economie of boekhouden gevolgd te hebben om zelf je boekhouding te kunnen doen. In een klein bedrijf dat pas opstart kan je het bij wijze van spreken vaak nog met pen en papier doen, het is enkel een kwestie van het bijhouden van inkomsten en uitgaves.


Boekhouden is inderdaad niet meer dan dat. Je houdt een register bij van al je inkomende en uitgaande facturen zodat je een balans kan maken, de BTW kan betalen en ontvangen en bedrijfsbelastingen kan aangeven. Je zal het als bewijsstuk gebruiken bij een controle van de belastingen.

Financiële rapporten

Natuurlijk is dit enkel een basisboekhouding, en deze is zoals gezegd behoorlijk eenvoudig bij te houden (Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op http://zelfboekhouden.org). Iets complexer is het als je financiële rapporten wil gaan aanmaken die moeten dienen om kredieten te krijgen of om je aandeelhouders een overzicht te bieden van de financiële gezondheid van je bedrijf. Maar dit is iets dat eenmanszaken of kleine bedrijfjes vaak niet nodig hebben, en mocht dat toch het geval zijn huur je daar inderdaad best een specialist voor in.

Een basisboekhouding bijhouden kan heel eenvoudig zijn zodra je de regels onder de knie hebt. Er zijn een aantal klassieke fouten die opstartende bedrijven maken als ze niet waakzaam en georganiseerd genoeg zijn. De meest gemaakte fout is uiteraard het niet goed registreren van inkomsten en uitgaves vanaf de eerste dag dat je je activiteit gestart hebt. Dit zal je later zuur opbreken als je moet gaan reconstrueren waarvoor je die uitgave hebt gedaan of waaruit je die inkomsten gehad hebt. Maak er een gewoonte van om vanaf dag één alles te registreren en juist te klasseren!

Opgelet met de ‘onkosten’

Nog een klassieke fout is dat bedrijfsleiders van pas opgestarte bedrijven te los omgaan met de ‘onkosten’. Uiteraard mag je kosten inbrengen als korting op je belastingen maar dat wil niet zeggen dat je ze dan maar zoveel mogelijk moet maken. Je moet elke uitgave bijhouden, dat wel, zodat je ze later kan verantwoorden. Maar elke uitgave die je doet gaat uiteindelijk af van je inkomsten en dus winsten. Vermijd ook altijd het gebruik van persoonlijke bankrekeningen voor je bedrijf. Dit maakt het geheel nodeloos complex en je zal snel het overzicht verliezen.